Balanskleurentest
Dit instrument brengt op basis van een online vragenlijst negen individuele drijfveren (uitgedrukt in kleuren) in kaart. De BKT gaat ervan uit dat ieder mens deze negen drijfveren in meer of mindere mate in zich heeft. Iedereen heeft daarbij een uniek persoonlijk kleurenpalet, wat drijfveren, kwaliteiten en valkuilen in kaart brengt.
Dit inzicht vergroot je zelfkennis en werkt als een kompas bij het bepalen van doelen. Daardoor is de BKT bij uitstek geschikt voor zowel Personal coaching als Loopbaancoaching.
Talenten Motivatie Analyse
De TMA doet hetzelfde als de BKT, maar is uitgebreider. De TMA is gebaseerd op een groter aantal vragen, waarbij jouw scores worden vergeleken met de gemiddelde drijfveren van een grote internationale controlegroep. Daardoor is de validatie van de uitkomst bij deze analyse steviger.
Je kunt het ook combineren met een competentieprofiel en/of 360-gradenfeedback. Als gecertificeerd TMA-professional raad ik deze methode aan bij uitgebreidere of complexere loopbaanvragen, of als basis van een Personal Coaching-traject.

Transactionele Analyse
Dit is een manier om te kijken naar onze communicatie en persoonlijkheid. De TA definieert drie rollen van waaruit wij, vaak onbewust, communiceren: de ouder, de volwassene en het kind. Daarbij wordt communicatie tussen volwassenen als de meest neutrale vorm gezien. Vaak laat ik je je levensverhaal of loopbaanbiografie schrijven en bekijken we vanuit de TA welke rollen dominant zijn (geworden).
De rol die je kiest, ontstaat al in je jeugd, maar kan in de loop van je leven of carrière zijn effectiviteit verliezen. Dit inzicht kan leiden tot de keuze om dingen anders aan te pakken.
Voice Dialogue
Ieder mens beschikt in meer of mindere mate over ‘innerlijke stemmen’, die toebehoren aan verschillende delen van onze persoonlijkheid: een dominante ik, luie ik, gestructureerde ik, optimistische ik, kritische ik, enz. Die hebben ieder hun eigen manier van denken, voelen, gedrag en waarneming.
Bij deze methode gebruik ik de bus als metafoor; wie zijn er allemaal bij jou aan boord, wie zit achter het stuur, wie trapt op de rem en waar rijdt de bus naartoe? Daarbij kijken we of alle ikken op de juiste plaats zitten om het gewenste resultaat te bereiken, of dat daar nog in geschoven moet worden.